Rok 2007
W roku 2007 przeprowadzone zostały 2 kontrole w Starostwie Powiatowym w Sępólnie Kraj. tj: w dniach 28-30 marca oraz 3-4 kwietnia 2007 r. przez Inspektora kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Odział w Bydgoszczy w zakresie :
Zaleceń pokontrolnych nie wydano.
W dniu 27 lipca 2007 r. przedstawiciel Archiwum Państwowego w Bydgoszczy przeprowadził kontrolę archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego (w tym Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Sępólnie Kraj.)
w zakresie przestrzegania przepisów kancelaryjnych i archiwalnych oraz stan zachowania materiałów archiwalnych.
„ W trakcie kontroli stwierdzono, że:
W związku z powyższym Archiwum Państwowe w Bydgoszczy – działając w oparciu o art. 28 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 z późniejszymi zmianami ) zaleca:
1. Przekazać z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego całość spraw zamkniętych do 2005 roku włącznie, a zwłaszcza dokumentacje stanowiącą materiały
archiwalne ( dokumentacja kat. „A”).
O pełnym wykonaniu zaleceń pokontrolnych poinformowano Dyrektora Archiwum Państwowego w Bydgoszczy pismem z dnia 1.04.2008 r.
Kontrola Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej dotyczyła
Praktycznego stosowania przepisów kancelaryjnych i archiwalnych oraz stanu zabezpieczenia i zachowania geodezyjnych materiałów archiwalnych wchodzących w skład państwowego zasobu geodezyjnego ( dokumentacji kategorii archiwalnej „A”).
„W trakcie kontroli stwierdzono, że:
posiada siedem samodzielnych pomieszczeń służących do przechowywania,
udostępniania i kopiowania dokumentacji. Pomieszczenia te są jednak zbyt ciasne,
zwłaszcza w części biurowej, w stosunku do istniejących potrzeb.
2. Oprawiono matrykuły podatkowe i księgi budynkowe. Nie podjęto konserwacji map,
z których znaczna cześć jest w złym stanie technicznym.
żadnej dokumentacji ze swojego zasobu. Przekazaniu do Archiwum Państwowego podlega fotomapa”
Zalecenia:
„ 1. Przeprowadzić konserwacje map, które są w złym stanie technicznym.
W odpowiedzi na zalecenia pismem z dnia 3.04. 2008 r. poinformowano o przeprowadzeniu konserwacji map poprzez ofoliowanie. Natomiast termin przekazania fotomapy, Geodeta Powiatowy zaproponowała aby przesunąć do czasu sporządzenia mapy numerycznej terenów wiejskich tj. do 2011 r. Korzystanie z wyżej wymienionych materiałów archiwalnych oraz aktualnych, pozwala na określenie przyczyn ewentualnych niezgodności w stanach użytkowania.
Protokoły z w/w kontroli znajdują się u Sekretarza Powiatu.
Rok 2008
Według prowadzonej w Starostwie Powiatowym „Książki Kontroli” w 2008 r. przeprowadzonych zostało 6 kontroli zewnętrznych, w tym 3 dotyczyły kontroli kompleksowej Stanowiska Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych.
Protokoły z w/w kontroli znajdują się u Inspektora Zarządzania Kryzysowego.
W dniach 26.03. – 14.04. 2008 r. doradca techniczny Najwyższej Izby Kontroli Delegatura w Bydgoszczy przeprowadził kontrolę, której przedmiotem było wykonanie wniosków pokontrolnych w zakresie przestrzegania wymagań związanych z koncesjami i opłatami za wydobywanie kopalin pospolitych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przesłanym do Starosty Sępoleńskiego w dniu13.06.2005 r. Z wystąpienia pokontrolnego z dnia 23 kwietnia 2008 r. wynika, że „Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia, pomimo stwierdzonych uchybień, realizację prze Starostwo wniosków pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 13 06. 2005 r.
1) wydawaniu decyzji administracyjnych określających wysokość opłaty eksploatacyjnej, na podstawie własnych ustaleń, w razie niedopełnienia przez przedsiębiorców obowiązku jej wniesienia,
2) egzekwowaniu od koncesjonariuszy obowiązków określonych w koncesjach, w tym:
a) obowiązku oznakowania i zabezpieczenia złoża,
b) corocznego ujmowania zmian w zasobach złoża w operacie ewidencyjnym,
c) rekultywacja wyrobiska,
d) dokonywania wat na fundusz likwidacji zakładu górniczego,
3) prowadzeniu kontroli w terenie i monity pisemne w sprawach dot.
egzekwowania obowiązków wynikających z koncesji,
4) prowadzeniu postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących
nielegalnej eksploatacji kopalin, w tym m.in.: wydawaniu decyzji nakazujących wstrzymanie wydobycia oraz decyzji o naliczeniu podwyższonych opłat w przypadku stwierdzenia nielegalnego wydobycia kopalin oraz prowadzeniu kontroli wykonania zaleceń określonych w w.w. decyzjach,
5) powierzeniu obowiązków geologa powiatowego dyrektorowi Wydziału
Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
- nie prowadzeniu dalszych działań w celu wyegzekwowania obowiązku zabezpieczenia
wyrobiska przed dostępem osób trzecich przez wykonanie ogrodzenia i postawienia tablic ostrzegawczych,..
- nie przeprowadzeniu kontroli wykonania postanowień decyzji RO.750/15/05 z dnia
28.07.2005 r. nakazującej wstrzymanie wydobycia i zabezpieczenie wyrobiska,
Przedstawiają powyższe oceny i uwagi, Najwyższa Izba kontroli wnosi o:
Pismem z dnia 7 maja 2998 r. poinformowano NIK Delegaturę w Bydgoszczy o sposobie
wykorzystania uwag i wykonaniu wniosków oraz o działaniach podjętych w celu realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.
W dniach 3-30 czerwca i 2 lipca 2008 r. Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy
przeprowadził kontrolę prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi w 2006 roku.
„W 2006 roku Powiat Sępoleński nadzorował następujące jednostki organizacyjne:
Liceum Ogólnokształcące w Więcborku, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczna w Sępólnie Krajeńskim, Komendę Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sępólnie Krajeńskim, Placówką opiekuńczo-Wychowawcza Wielofunkcyjną w Więcborku, Zarząd Drogowy w Sępólnie Krajeńskim, Liceum Ogólnokształcące w Sępólnie Krajeńskim, Zespól Szkół Ponadgimnazjalnych w Sępólnie Krajeńskim, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Sępólnie Krajeńskim, Domu Pomocy Społecznej w Suchorączku, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sypniewie, Zespół Szkół Nr 2 w Sępólnie Krajeńskim, Zespól Szkół Centrum Edukacyjne w Więcborku, Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Intelektualnie w Kamieniu Krajeńskim, Dom Pomocy Społecznej w Kamieniu Krajeńskim, Powiatowy Urząd Pracy w Sępólnie Krajeńskim, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Więcborku.”…
W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego stwierdzono, że w odniesieniu do podległej jednostki organizacyjnej Powiatu Sępoleńskiego – Powiatowego Urzędu Pracy – nie został spełniony wymóg określony w art. 187 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, ( Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), dotyczy objęcia kontrolą w każdym roku, co najmniej 5% wydatków. Wymagane przepisami 5% wydatków Powiatowego Urzędu Pracy w Sępólnie Krajeńskim stanowiło w 2006 roku kwotę 113.955,99 zł”
„W zakresie opracowania i uchwalenia budżetu Powiatu, wykonania budżetu, subwencji, dotacji, środków na dofinansowanie własnych inwestycji i zadań pozyskiwanych z funduszy strukturalnych, sprawozdawczości, przestrzegania przepisów ustawy prawo zamówień publicznych oraz prawidłowości ustalania i pobierania przez powiat dochodów budżetowych z dysponowania nieruchomościami nieprawidłowości nie stwierdzono. W Powiecie Sępoleńskim na dzień 31 grudnia 2006 roku nie wystąpiły wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.
W wnioskach i wskazaniach dotyczących usunięcia nieprawidłowości wpisano: „Przestrzegać obowiązujących przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.).”
Protokoły z w/w w kontroli znajdują się u Sekretarza Powiatu.
W dniach 16 – 19 grudnia 2008 r. przeprowadzona została kontrola problemowa w zakresie zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z ustawy Prawo Budowlane.
„Badanie sposobu prowadzenia spraw z zakresu administracji architektoniczno -budowlanej:
W trakcie kontroli badaniem objęto akta następujących spraw administracyjnych:
- pozwoleń na budowę,
- zgłoszeń budowy i robót
Prowadzone postępowania sprawdzano zgodnie z planem kontroli pod kątem:
- terminowości załatwiania spraw
- zapewnienia udziału stron w postępowaniu
- zgodności z obowiązującymi przepisami
- zgodności projektu zagospodarowania działki z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, wymaganiami ochrony środowiska, wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
- kompletności projektu budowlanego( czy posiadają wymagane opinie, uzgodnienia pozwolenia i sprawdzenia )
- czy projekty zostały sporządzone przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane oraz czy pracownicy na terenie działania Urzędu – Starostwa Powiatowego wykonują czynności w zakresie dokumentacji projektowej.
Zwrócono uwagę na elementy postępowań: wezwania do usunięcia braków formalnych wniosków, postanowienia o nałożeniu obowiązku usunięcia braków w projektach budowlanych, postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania, również pod kątem stosowania przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska”
Zaleceń pokontrolnych nie wydano.
Rok 2009
W dniu 25 marca 2009 r. pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy przeprowadzili kontrolę doraźną W zakresie wykorzystania środków finansowych w zakresie tworzenia i prowadzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Więcborku. Oryginał protokołu znajduje się u Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Więcborku.
W dniach 22 czerwca do 10 lipca 2009 r. pracownicy Wydziału Finansów i Budżetu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy przeprowadzili kontrole W zakresie prawidłowości pobierania i rozliczania dochodów budżetu państwa, związanych z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej w okresie od 01.01.2008r. do 31.12.2008r.
Protokół z kontroli znajduje się w Wydziale Finansów Starostwa Powiatowego w Sępólnie Krajeńskim.
Rok 2010
W okresie od 27 stycznia do 12 marca 2010 r. pracownicy Regionalnej Izby Obrachunkowa w Bydgoszczy przeprowadzili kontrolę kompleksową gospodarki finansowej i zamówień publicznych.
Kompleksowa kontrola gospodarki finansowej obejmowała swoim zakresem następujące tematy:
I. Ustalenia ogólno-organizacyjne.
II. Księgowość i sprawozdawczość budżetowa.
III. Gospodarka pieniężna i rozrachunki.
IV. Wykonanie budżetu :
1. Dochody
2. Przychody
3. Wydatki
4. Rozchody
V. Mienie komunalne.
VI. Zadania zlecone i realizowane w ramach porozumień.
VII. Rozliczenia finansowe jednostek samorządu terytorialnego z jej jednostkami
organizacyjnymi.
W wystąpieniu pokontrolnym z dnia 28 kwietnia 2010 r. zawarto 3 uwagi dot.:
1) w zakresie rachunkowości jednostki – nieprawidłowości zostały usunięte w trakcie kontroli,
2) wydatków budżetowych ( przekroczenie upoważnienia do dokonywania wydatków budżetowych w stosunku do planu finansowego na dzień 23 września 2008 r. o kwotę 226.51 zł.),
3) w zakresie sprawozdawczości budżetowej nieprawidłowości usunięte zostały
do dnia zakończenia kontroli.
Informację o wykonaniu zaleceń pokontrolnych przesłano pismem z dnia 27 maja 2010 r.
Protokół z kontroli znajduje się w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich.
W dniach 25 lutego do 31 marca 2010 r. pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej Wydziału Skarbu Państwa i Nieruchomości Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy przeprowadzili kontrolę problemową w Wydziale Geodezji, Kartografii i Nieruchomości Starostwa Powiatowego.
Kontrola 0bjeto następujące zagadnienia:
W odpowiedzi na zalecenia pokontrolne z dnia 5 maja 2010 r. zwrócono uwagę na:
W okresie od 9 czerwca do 9 sierpnia 2010 r. ( z przerwami ) pracownicy Najwyższej Izby
Kontroli Delegatury w Bydgoszczy przeprowadzili kontrolę stosowania ustawy z dnia 6 wrzsn8a 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem udostępniania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej ( BIP ) w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 marca 2010 r.
Kontrola objęto:
1. Przygotowanie kadrowe i organizacyjne jednostki do wypełniania zadań określonych
ustawa o dostępie do informacji publicznej ( „Ustawa’)
2. Udostępnianie informacji publicznej w formie wyłożenia lub wywieszenia.
3. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek.
4. Prowadzenie strony podmiotowej BIP
5. Skargi w zakresie dostępu do informacji publicznej i jawności działania jednostki.
6. Nadzór i kontrola nad wykonaniem Ustawy.
7. Świadczenie usług administracyjnych drogą elektroniczną.
W wystąpieniu pokontrolnym wskazano na uchybienia polegające m.in. na:
w każdy dzień powszedni oraz przyjęcie rozwiązań zapewniających udokumentowanie tego faktu.,
Pismem z dnia 24 września 2010 znak: OS. 0911 –4/10 r. udzielono informacji o sposobie wykorzystania uwag i podjętych działaniach w celu realizacji zaleceń pokontrolnych.
W dniu 18 sierpnia 2010 r. prze4dstawiciel Archiwum Państwowego w Bydgoszczy przeprowadził kontrolę archiwum zakładowego
W wyniku kontroli wydal jedno zalecenie aby przekazać z komórek organizacyjnych Do archiwum zakładowego całość akt spraw zamkniętych do 2008 roku włącznie, a zwłaszcza dokumentację stanowiącą materiały archiwalne ( dokumentacja kat. „A”) w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.
W dniu 28 września 2010 r. pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców przeprowadzili kontrolę w zakresie realizacji zadań zleconych w zakresu administracji rządowej dot. wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem dotacji celowej udzielonej w budżetu państwa na przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej w roku 2010.
Zakres kontroli obejmował:
Kontrola przeprowadzona została na stanowisku Inspektora Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych.