Zasady opracowywania projektów aktów prawnych i ich wykonywania
Stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908), przy opracowywaniu projektów aktów prawnych zastosowanie mają reguły stanowienia aktów prawnych.
Przygotowanie projektu należy do obowiązków właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej (wydział, samodzielne stanowisko ).
Projekty aktów prawnych powinny być opracowywane zgodnie pismem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 23 października 2008 r., znak: WNK/DT.IV.GSz.0716-19/08.
Opracowując projekt aktu prawnego, należy zwrócić uwagę:
W tytule aktu zamieszcza się w osobnych wierszach:
Oznaczenie rodzaju aktu oraz nazwę organu pisze się wielkimi literami (§ 12o ust.4).
Podstawę prawną aktu wyraża się zwrotem: „Na podstawie art. … ustawy z dnia ….. (tytuł ustawy z oznaczeniem Dziennika Ustaw, w którym została ona ogłoszona i jej zmiany albo ostatni tekst jednolity i jego zmiany ogłoszone do dnia wydania aktu), uchwale się, co następuje: …”.
Projekt aktu prawnego powinien ponadto zawierać:
Do projektu uchwał dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać wskazanie dot. spełnienia wymogów określonych przepisami prawa np. dokonania uzgodnień, zasięgnięcia opinii (§ 131 Zasad).
Projekty uchwał podlegają zaopiniowaniu pod względem prawnym przez radcę prawnego.
Zaopiniowane projekty aktów prawnych projektodawca przedkłada ( w zależności od rodzaju aktu) Radzie Powiatu – pośrednictwem Zarządu Powiatu, Zarządowi Powiatu lub Staroście – do podpisania.
Po przyjęciu i podpisaniu, akt prawny zostaje zaewidencjonowany w odpowiednim rejestrze.
Organ lub inny podmiot, któremu powierzono wykonanie aktu prawnego zapewnia:
Akty prawne, które podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przekazywane są niezłocznie do publikacji.
Inne akty prawne, dla których istnieje obowiązek podania do publicznej wiadomości zamieszczane są w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty, wywieszane na tablicy ogłoszeń w Starostwie Powiatowym w Sępólnie Krajeńskim.
Stanowienie aktów prawa miejscowego zawarte jest w art. 40 – 42 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).
Akty prawa miejscowego stanowione przez organy powiatu to:
Tworzenie uchwał Rady Powiatu zawarte jest w rozdziale III § 29-32 Statutu Powiatu stanowiący załącznik do uchwały Nr XXXIII/193/09 Rady Powiatu w Sępólnie Krajeńskim z dnia 30 września 2009 r.
Tryb prac nad projektem uchwały budżetowej określa uchwała Nr IV/26/07 Rady Powiatu Sępoleńskiego z dnia 27 stycznia 2007 r. w sprawie ustalenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Sępoleńskiego.
Tworzenie uchwał Zarządu Powiatu określone jest rozdziale III § 68-69 Statutu Powiatu.
Zarządzenia Starosty – są aktami prawnymi zawierającymi jednostkowe rozstrzygnięcia organizacyjne, stanowiska w konkretnej sprawie lub aktami kierownictwa wewnętrznego.